Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2014

Το ΥΠΟΙΚ υπάρχει για να κοστολογεί το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ; Και η προετοιμασία ενόψει Τρόικα κύριε;

           

YPOIK_19022014.jpg

Ως επιστροφή στις πολιτικές του παρελθόντος που οδήγησαν στην κρίση, με μία υψηλή εσωτερική ζήτηση που δεν αντανακλούσε σε αντίστοιχη παραγωγικότητα αλλά τροφοδοτείτο από δανεικά, αντιμετωπίζει το, κατά τον κ. Γ. Δραγασάκη, «πρόγευμα» προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ το υπουργείο Οικονομικών. [kathimerini]
Στο μακροσκελές (έκτασης 13 σελίδων) δελτίο Τύπου που δημοσιοποιήθηκε χθες, αναδεικνύονται μία προς μία οι, κατά την κυβέρνηση, αντιφάσεις της οικονομικής πρότασης που παρουσίασε στη ΔΕΘ ο κ. Αλ. Τσίπρας, και αναδεικνύεται ο κίνδυνος να περιπέσει εκ νέου η ελληνική οικονομία στον φαύλο κύκλο των ελλειμμάτων και της ανυποληψίας με βαριές συνέπειες για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Παράλληλα, σημειώνεται πως αρκετές από τις εξαγγελίες του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης (επίδομα στέγασης, κοινωνικό τιμολόγιο ΔΕΗ, περισσότερες δόσεις για ληξιπρόθεσμες οφειλές, μείωση κόκκινων δανείων, αξιοποίηση ΕΣΠΑ) ήδη υλοποιούνται ή βρίσκονται σε φάση υλοποίησης.
 
Ωστόσο, η κύρια κριτική αφορά πως ακόμη και με την αποδοχή της θέσης ότι οι εξαγγελίες θα γίνουν χωρίς δάνεια, η κυβέρνηση εκτιμά ότι οι δράσεις του ΣΥΡΙΖΑ θα απαιτήσουν 14 δισ. ευρώ πρόσθετων εσόδων από φόρους ή μεσοσταθμικά 2.700 ευρώ ανά οικονομικά ενεργό πολίτη. Επίσης, η κυβέρνηση προβλέπει νέο δημοσιονομικό εκτροχιασμό με μεγέθυνση του ελλείμματος κατά τουλάχιστον 9 μονάδες του ΑΕΠ, «οδηγώντας τη χώρα πίσω στη δημοσιονομική κρίση».
 
Το υπ. Οικονομικών επικεντρώνει και στις παράπλευρες, επουδενί όμως αμελητέες, συνέπειες που θα είχε το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ:
 
• Απώλεια πόρων από το ΕΣΠΑ (σ.σ. ουδεμία αναφορά υπάρχει στο κείμενο του ΥΠΟΙΚ για έξοδο της χώρας από το ευρώ) ως αποτέλεσμα της ρήξης με την Ε.Ε.
• Αύξηση του κόστους δανεισμού, στον οποίο θα οδηγούσε ένας νέος δημοσιονομικός εκτροχιασμός, με βαριές συνέπειες για τα δημόσια οικονομικά και τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
• Φυγή κεφαλαίων, λόγω της απώλειας εμπιστοσύνης στις προοπτικές της χώρας και της αύξησης της φορολογίας.
• Αρνητική επίπτωση στη βιωσιμότητα των ασφαλιστικών ταμείων, με κόστος για τους Ελληνες συνταξιούχους.
• Επιβάρυνση της κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών, με κινδύνους για τον φορολογούμενο που θα κληθεί να τις ανακεφαλαιοποιήσει, για την ασφάλεια των καταθέσεων και για τη ρευστότητα των επιχειρήσεων.
 
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η παρατήρηση για τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ θα έχει αναπτυξιακό αποτέλεσμα. Είναι πολύ πιθανό ότι θα επιδράσει αυξητικά στο ποσοστό ανεργίας και θα πλήξει τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, σημειώνεται. «Δυστυχώς, το επίπεδο των μισθών σε μία οικονομία δεν καθορίζεται με νομοθετικές ρυθμίσεις. Αν ήταν έτσι, η Κούβα και η Βόρειος Κορέα θα είχαν το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα στον πλανήτη» σημειώνουν οι συγγραφείς του κειμένου, καταλήγοντας ότι «βιώσιμη αύξηση των μισθών μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την αύξηση της παραγωγικότητας... στόχος που υπηρετείται από τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις τις οποίες προωθεί η κυβέρνηση».
 
Ατεκμηρίωτες οι αναφορές στα έσοδα
 
Για αόριστες και αυθαίρετες εκτιμήσεις ως προς το πού θα βρεθούν τα κονδύλια για τη χρηματοδότηση των μέτρων που εξήγγειλε ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει λόγο το υπ. Οικονομικών. Παράλληλα, σημειώνει ότι ακόμα και υπό τις καλύτερες προϋποθέσεις –που τελικά οι εκτιμήσεις του ΣΥΡΙΖΑ επαληθευτούν– τα έσοδα θα έρθουν σε βάθος χρόνου και όχι άμεσα για να στηρίξουν το σκέλος των δαπανών, επιβαρύνοντας σημαντικά τον προϋπολογισμό και το συνολικό έλλειμμα.
 
Στο πλαίσιο αυτό, το ΥΠΟΙΚ αναφέρει ότι η χρηματοδότηση των δαπανών με προσφυγή σε εξωτερικό δανεισμό είναι αδύνατη, είτε αυτός αφορά δανεισμό από τις αγορές, είτε από τους εταίρους. Για τους μεν πρώτους «μόνο η εξαγγελία ενός τέτοιου προγράμματος από μία κυβέρνηση θα οδηγούσε στην προεξόφληση δημοσιονομικής κατάρρευσης από τις αγορές και άρα εκτόξευση του κόστους δανεισμού και αυτόματη αποκοπή της χώρας εκ νέου από την πρόσβαση στις αγορές κεφαλαίου». Για τους δεύτερους «είναι προφανές ότι δεν θα χρηματοδοτούσαν ένα πρόγραμμα επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής», σύμφωνα με το υπουργείο.
 
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα ρυθμίσεων και άρσης της καταστολής στην πραγματική οικονομία που ανακοίνωσε ο ΣΥΡΙΖΑ πως θα αποδώσει 3 δισ., το υπουργείο σημειώνει ότι «δεν παρέχεται καμία εκτίμηση ως προς το γιατί θα εισπραχθούν 20 δισ., γιατί αυτό θα συμβεί σε βάθος επταετίας ή γιατί αυτά ισοκατανέμονται μεταξύ των ετών». Επίσης, για την πάταξη της φοροδιαφυγής και την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου (με προσδοκώμενα έσοδα 3 δισ.) το υπουργείο σημειώνει ότι «η εκτίμηση είναι αόριστη και αυθαίρετη».
 
Παράλληλα, το υπουργείο επισημαίνει ότι ορισμένες από τις ανακοινώσεις του ΣΥΡΙΖΑ αποτελούν ήδη μνημονιακές δεσμεύσεις της Ελλάδας, ενώ σχετικά με την ανακατανομή 3 δισ. από το αποθεματικό του ΤΧΣ υπενθυμίζει ότι τα κεφάλαια αυτά λειτουργούν ως «εφεδρεία για την κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών».
 
Επίσης, ως «ανεδαφική, αν όχι παραπλανητική» χαρακτηρίζει το υπουργείο την αναφορά του ΣΥΡΙΖΑ πως τα έσοδα θα αντληθούν «από τους πλούσιους», σημειώνοντας μεταξύ άλλων πως «η φορολογία θα βαρύνει όσους δηλώνουν ετήσια εισοδήματα μεταξύ 20.00050.000 ευρώ, ήτοι περίπου 1.500.000 φορολογούμενους».
 
Epikairo: Ας δεχτούμε ότι οι υπολογισμοί του ΥΠΟΙΚ είναι σωστοί μέχρι και το τελευταίο ευρώ. Ωστόσο, είναι θεσμικό να επιστρατεύονται διοικητικοί υπάλληλοι ενός υπουργείου, για να κοστολογήσουν οικονομικό πρόγραμμα κόμματος και μάλιστα μέσω δελτίου τύπου 13 σελίδων; Είναι πρωτοφανής επίσημη ανακοίνωση μέσω δελτίου τύπου της κοστολόγησης του οικονομικού προγράμματος ενός κόμματος. Μέχρι τώρα, ακολουθείτο η πρακτική των non paper και απάντησης του γραφείου του Υπουργού Οικονομικών μόνο σε προσωπικές αναφορές, με το επίσημο υπουργείο να μην εμπλέκεται πουθενά!!
 
Στην προκειμένη περίπτωση όμως, προκύπτει σύγκρουση συμφερόντων και ειλικρινά μακάρι το στελεχιακό δυναμικό του ΥΠΟΙΚ να είναι τόσο καλά προετοιμασμένο για τον ερχομό της Τρόικα στα τέλη Σεπτέμβρη. Αντί όμως να ασχολούνται με την ουσία, στο ΥΠΟΙΚ και κατ' επέκταση στην κυβέρνηση ασχολούνται με την επικοινωνία και το πώς θα απαντήσουν στον Τσίπρα, επιλογή που υπεκφεύγει των πραγματικών αρμοδιοτήτων και ευθυνών.
 
Πέρα της πολιτικής σκοπιμότητας, πρέπει να αναρωτηθούμε ποιος πρέπει να είναι αρμόδιος για την κοστολόγηση των οικονομικών προγραμμάτων όλων των κομμάτων και όχι μόνο της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Βάσει του Συντάγματος, σε κάθε σχέδιο νόμου, μαζί με την αιτιολογική έκθεση, κατατίθεται και η κοστολόγηση των οικονομικών επιπτώσεων του νομοσχεδίου από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Θα μπορούσε λοιπόν εκείνο, μέσω μιας ειδικής υπηρεσίας, να αποτιμά το οικονομικό πρόγραμμα των κομμάτων και τα πορίσματά του να τα δημοσιοποιεί στην κοινή γνώμη ή τα ΜΜΕ.
 
Εναλλακτικά, θα μπορούσε το ανεξάρτητο Δημοσιονομικό Συμβούλιο (όπως κατατέθηκε στο ν. 4270/2014) να επιλαμβάνεται κατά τρόπο διαφανή και αντικειμενικό της κοστολόγησης των οικονομικών των κομμάτων. Αυτή η πρόταση μάλιστα είχε πέσει κατά την νομική παρασκευή του νομοσχεδίου, η οποία ωστόσο απορρίφθηκε με την πρόχειρη αιτιολογία ότι μια τέτοια αρμοδιότητα θα επιβάρυνε δυσανάλογα το δύσκολο έργο του νεοσύστατου θεσμού.
 
Πρέπει να μπει φραγμός στην πρακτική της συγκυβέρνησης να χρησιμοποιεί τους κρατικούς θεσμούς και όργανα ως εργαλεία πολιτικής σκοπιμότητας. Η απάντηση πρέπει να είναι θεσμική, μόνιμη και έναντι όλων. Γιατί κανονικότητα σημαίνει και να σέβεσαι τους κανόνες..
- See more at: http://www.epikairo.gr/index.php/politiki/item/8695-2014-09-17-09-19-30#sthash.g1GbqUrn.dpuf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου