Ο κύριος εισαγωγέας των ευρωπαϊκών αρχιτεκτονικών ρευμάτων στα τέλη του 19ου στο νεοελληνικό κράτος είναι ο αρχιτέκτονας ....Ernst Zilller. Γίνεται ο πιο παραγωγικός αρχιτέκτονας και όπως άλλοι αρχιτέκτονες θα μελετήσουν τα αρχαία μνημεία περνώντας όλη αυτή τη γνώση στην αρχιτεκτονική του. Σκοπός της άφιξης αρχικά είναι η επίβλεψη της οικοδόμησης της Ακαδημίας Αθηνών, μένει οριστικά όμως στην Ελλάδα μεταφέροντας παράλληλα από την Ευρώπη όλες τις εκφάνσεις του νεοκλασικισμού. Τα λαϊκά στρώματα ακολουθούν στο ύφος το ρεύμα αυτό με οικονομία στα υλικά και στη διακόσμηση τους συνυφασμένα απόλυτα με τις κλιματικές συνθήκες της κάθε περιοχής. Το γεγονός αυτό ωθεί τον Τσαρούχη να διατυπώσει το 1966 " Κι αν ακόμα είχαν χαθεί όλα τα ίχνη της κλασικής αρχιτεκτονικής και αν ακόμα ποτέ οι Γερμανοί δεν έφερναν εδώ τον νεοκλασικισμό, οι ευαίσθητοι αρχιτέκτονες θα τον ανεκάλυπταν με άλλη μορφή αλλά και με την ίδια ουσία αναγκασμένοι να αντιμετωπίσουν το Ελληνικό φως με το οποίον σε μια επιφάνεια λεία σχετικώς δημιουργεί ιστορίες ολόκληρες". Όμως την περίοδο αυτή συμβαίνει κάτι πιο σύνθετο. Μια διείσδυση του νεοκλασικισμού στην αρχιτεκτονική στην παραδοσιακή αρχιτεκτονικής της Οθωμανικής κυριαρχίας. Ακόμα και τα πιο φτωχικά σπιτάκια με τελείως απλές προσόψεις διακοσμούνται από ανθεμωτούς πήλινους ακροκεράμους που σαν γιρλάντα στεφανώνουν την πρόσοψή τους, διατυπώνει χαρακτηριστικά ο Τραυλός.
Το Μεσολόγγι διατηρεί σε σχέση με τον πληθυσμό ενα ικανοποιητικό αριθμό νεοκλασικών κτιρίων. Αν και ο νεοκλασικισμός δεν εξέφρασε τις παραγωγικές σχέσεις που χαρακτήριζαν την πόλη, η επαφή της πόλης με τη δύση καθώς ήταν ο λόγος που απορροφήθηκε απ΄όλα τα κοινωνικά στρώματα της πόλης. Δεύτερος σημαντικός παράγοντας είναι ότι η πόλη υπήρξε διοικητικό κέντρο. Σήμερα Τα νεοκλασικά κτίρια που παραμένουν είναι είτα ιδιόκτητα, είτε υπό ανέγερση και διατήρηση.
|
Οικία Δέδε |
|
Λεπτομέρεια |
|
Απο αριστερά οικία Αντωνάτου, Οικία Νίδερ |
|
Οικία Ντρέ |
|
Οδός Παπούλα λαϊκες οικίες |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου