Πέμπτη 5 Ιουνίου 2014

Περικοπή του Επιδόματος Ανεργίας του ανέργου που προσλαμβάνεται και δεν προσέρχεται στην εργασία του



                           
Της Δήμητρας Καβουρίδου, Οικονομολόγου

Πάνω από ένας χρόνος πέρασε από τότε που το πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» μπήκε στην καθημερινότητα όλων των επιχειρήσεων και λογιστών και πλέον οι προσλήψεις, οι απολύσεις και κάθε μεταβολή που αφορά το προσωπικό μιας επιχείρησης, δηλώνονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά με αυτό το πληροφοριακό εργαλείο.

Παρά την αναμφισβήτητη χρησιμότητά του όμως, παραμένουν κάποια “προβλήματα” εξαιτίας των οποίων η διαχείρισή του σε κάποιες περιπτώσεις αντί να διευκολύνει το έργο των λογιστών και των επιχειρηματιών, αυξάνει τη γραφειοκρατία. ....

Στην πρόσληψη εργαζομένου, για παράδειγμα, υποβάλλεται στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ η αναγγελία πρόσληψης (Έντυπο Ε3) το αργότερο την ίδια ημέρα της πρόσληψης και πάντως πριν από την ανάληψη υπηρεσίας από τον εργαζόμενο. Στην ουσία, οι περισσότερες αναγγελίες γίνονται σε ημέρα προηγούμενη της πρόσληψης.

Ας πάρουμε όμως την περίπτωση που ο εργαζόμενος δεν εμφανίζεται στην επιχείρηση την καθορισμένη ημέρα προσέλευσης για οποιονδήποτε λόγο (ατύχημα, έκτακτοι προσωπικοί λόγοι, κ.λπ.). Κάτι τέτοιο, δεν είναι ούτε παράνομο αλλά ούτε και περίεργο. Ωστόσο περίεργες σίγουρα είναι οι συνέπειες προς τον εργαζόμενο από την αδυναμία εύρεσης κοινής συνισταμένης μεταξύ του Υπουργείου Εργασίας και του Ο.Α.Ε.Δ.

Σύμφωνα με προφορικές απαντήσεις στελεχών του Υπουργείου Εργασίας αλλά και με επίσημη δήλωση του Υπουργού Εργασίας κου Ι. Βρούτση το Μάρτιο του 2014 σε συνέντευξή του στο www.e-forologia και στο περιοδικό Epsilon7, τονίστηκε ότι η λύση στην περίπτωση αυτή είναι η έγγραφη Αίτηση Ανάκλησης στο τοπικό κατάστημα του Ο.Α.Ε.Δ.

Παρ’ όλα αυτά, διαπιστώθηκε ότι κάποιες υπηρεσίες του Ο.Α.Ε.Δ. δέχονται την έγγραφη ανάκληση ενώ κάποιες άλλες δεν τη δέχονται και προτείνουν να γίνει την ίδια ημέρα Οικειοθελής Αποχώρηση (Έντυπο Ε5). Στην περίπτωση αυτή όμως, ο εργαζόμενος (που δεν προσήλθε), εάν λαμβάνει Επίδομα Ανεργίας από τον Ο.Α.Ε.Δ., αυτό διακόπτεται λόγω της Ηλεκτρονικής Υποβολής Ε3 (και ας μην εργάστηκε τελικά στην πραγματικότητα).

Για το λόγο αυτό το Epsilon7 έθεσε γραπτό ερώτημα στο Υπουργείο Εργασίας προκειμένου να τοποθετηθεί επίσημα στην αντιμετώπιση του θέματος. Η απάντηση, η οποία δόθηκε τελικά από τον Ο.Α.Ε.Δ., με το έγγραφο με Αρ. Πρωτ. 45420/2-6-2014, ανέφερε πως:

«Σε επίπεδο τεχνικής λειτουργίας της εφαρμογής δεν προβλέπεται λειτουργία διαγραφής ή απαλοιφής οριστικά υποβληθέντων εντύπων, στα οποία κατά την ηλεκτρονική καταχώρηση στο σύστημα έχει αποδοθεί αυτόματα μοναδικός αριθμός πρωτοκόλλου. Τα ανωτέρω ισχύουν δεδομένου ότι σε επίπεδο νομοθετικού πλαισίου δεν υφίσταται διάταξη που να αφορά σε διαδικασία ανάκλησης αναγγελίας πρόσληψης ή άλλου εντύπου. Σημειώνεται ότι η υποβολή πρόσληψης δημιουργεί υποχρεώσεις του εργοδότη σε έτερους φορείς όπως το Σ.ΕΠ.Ε. και το Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ.. Επομένως, η θέσπιση δικαιώματος ανάκλησης αναγγελίας πρόσληψης, εντός κάποιας προθεσμίας από την αρχική υποβολή, απαιτεί σχετική νομοθετική ρύθμιση και μια σειρά αντίστοιχων διαδικασιών οι οποίες, ως ενέργειες, δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του Ο.Α.Ε.Δ.»

Αυτή η θέση του Ο.Α.Ε.Δ. δημιουργεί προβλήματα τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στον υποψήφιο εργαζόμενο, καθώς:

  • στην περίπτωση που εργαζόμενος για τον οποίο έχει συμφωνηθεί η πρόσληψη και δεν προσέλθει τελικά, η επιχείρηση είναι υποχρεωμένη να προβεί στη διαδικασία οικειοθελούς αποχώρησης. Η επιχείρηση μπορεί από τη διαδικασία αυτή να αντιμετωπίσει προβλήματα, όπως:
    • Πως μπορεί ο εργοδότης να αποδείξει ότι ο εργαζόμενος τελικά δεν προσήλθε στην εργασία;
    • Μπορεί να προκύψει νομική διαμάχη του εργαζόμενου που δεν προσήλθε με τον εργοδότη καθώς θα χρεωθεί ημέρα εργασίας (και ημέρα ασφάλισης) χωρίς ο εργαζόμενος να έχει εργαστεί κανονικά.
    • Υπάρχει ο κίνδυνος μετά από έλεγχο να προκύψει επιβολή προστίμου από υπηρεσίες Σ.ΕΠ.Ε./Ι.Κ.Α. για τη μη ύπαρξη απαραίτητων εγγράφων όπως π.χ. Σύμβαση Εργασίας (η οποία δεν υπογράφηκε ορθά καθώς ο εργαζόμενος δεν εργάστηκε).
  • Για τον υποψήφιο εργαζόμενο δε, στην περίπτωση που λάμβανε ήδη επίδομα ανεργίας οι συνέπειες είναι επίσης σοβαρές καθώς διακόπτεται άδικα το επίδομά του.

Κατά την άποψή μας, είναι επιβεβλημένη η άμεση νομοθετική ρύθμιση του θέματος, καθώς από μία τεχνική παράλειψη του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ και την αντίστοιχη έλλειψη νομοθετικού πλαισίου την οποία επικαλείται ο Ο.Α.Ε.Δ., δημιουργούνται προβλήματα γραφειοκρατίας στις επιχειρήσεις αλλά και κοινωνικά προβλήματα, όσον αφορά τους ανέργους που εμπίπτουν στην περίπτωση αυτή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου