Ήδη έχει ξεκινήσει ο έλεγχος των περιουσιακών τους στοιχείων προκειμένου να διαπιστωθεί η προέλευση των χρημάτων. Εφόσον διαπιστωθεί ότι τα ποσά που έχουν βγει στο εξωτερικό δεν δικαιολογούνται θα αντιμετωπίσουν βαριές ποινές ενώ πιθανόν να βρεθούν και εκτός υπουργείου Οικονομικών. Οι έλεγχοι τω ανωτέρω θα επεκταθούν και θα καλύψουν τόσο τις φορολογικές τους δηλώσεις όσο και τις φορολογικές δηλώσεις των συζύγων τους.
Εκτός από τους 130 υπαλλήλους του υπουργείου Οικονομικών στο στόχαστρο βρίσκονται  όλοι οι διευθυντές του υπουργείου και των εφοριών  όπου θα γίνει έλεγχος των πόθεν έσχες που υποβάλλουν. Όπως τονίζεται μάλιστα στην έκθεση της τρόικας « Για να είναι οι έλεγχοι αποτελεσματικοί απαιτείται η συνακόλουθη επιβολή πειθαρχικών κυρώσεων, οι οποίες θα φτάνουν έως και την ποινή της απόλυσης».
Η Τρόικα διαπίστωσε κατά τον έλεγχο των εφοριών και των ελεγκτικών μηχανισμών ότι οι μεταρρυθμίσεις  προσχωρούν αποσπασματικά, ενώ Νευραλγικοί τομείς του φορολογικού μηχανισμού παραμένουν υποστελεχωμένοι. Ενδεικτικό το παράδειγμα της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης (ΕΜΕΙΣ) όπου απασχολούνται μόλις 37 άτομα αντί για 50 που προβλέπονται, ενώ δεν υπάρχουν βασικά συστήματα μηχανογραφικής υποστήριξης και η συνολική εισπραξιμότητα της μονάδας ανήλθε σε μόλις 0,5% του 2012.
Επίσης διαπίστωσαν τα εξής:
  • Οι δεξιότητες των νέων ελεγκτών είναι ανεπαρκείς.
  • Ο νέος γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων στην ουσία δεν είναι αυτόνομος από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών,
  • Το ΣΔΟΕ, ο βασικότερος μηχανισμός καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, δεν έχει αυτονομηθεί από την κυβέρνηση.
  • Οι περισσότεροι ελεγκτές στη Δ.Ο.Υ Μεγάλων Φορολογουμένων δεν έχουν χώρο εργασίας και φορητούς υπολογιστές.
  • Ένας στους δύο ελεγκτές του υπουργείου Οικονομικών είναι πάνω από 50 ετών και σε ποσοστό 26% έχουν πατήσει τα 55 χρόνια.
  • Οι αμοιβές των νεοεισερχομένων ελεγκτών είναι κάτω από 700 ευρώ και μόνο 20% πάνω από τον κατώτατο μισθό στην Ελλάδα. Συγκριτικά, στις άλλες φορολογικές διοικήσεις στις χώρες του ΟΟΣΑ ο κατώτατος μισθός ενός ελεγκτή ανέρχεται περίπου σε 134% του κατά κεφαλήν ΑΕΠ ενώ στην Ελλάδα κινείται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, ήτοι σε λιγότερο από 50% του κατά κεφαλήν ΑΕΠ.
  • Μόνο το 25% των τακτικών ελέγχων στις μεγάλες επιχειρήσεις ολοκληρώθηκαν το 2012
  • Μόνο το 38% των στοχευμένων ελέγχων σε φορολογούμενους μεγάλου πλούτου και ελεύθερους επαγγελματίες υψηλών εισοδημάτων ολοκληρώθηκαν το 2012.
  • Είναι αρκετά απίθανο να επιτευχθούν οι στόχοι είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών για το 2013 αν δεν υπάρξουν άμεσες παρεμβάσεις. Σύμφωνα με το Μνημόνιο θα πρέπει φέτος να εισπραχθούν 1,9 δισ. ευρώ από τις «παλιές» ληξιπρόθεσμες οφειλές. Ωστόσο εσωτερικές προβλέψεις του υπουργείου Οικονομικών εκτιμούν ότι μπορούν να εισπραχθούν 1,176 δισ. ευρώ. Η χαμηλή εισπραξιμότητα οφείλεται στο ότι οι περισσότερες οφειλές είναι ανεπίδεκτες είσπραξης (πτωχεύσεις, εκκαθαρίσεις, ΔΕΚΟ και πολύ μεγάλες οφειλές που αντιστοιχούν στην επιβολή μη ρεαλιστικών προστίμων και ποινών για παραβάσεις του ΚΒΣ).
  • Έχει νομοθετηθεί η χρήση έμμεσων τεχνικών ελέγχου (τραπεζικές καταθέσεις, επαγγελματικές δαπάνες κλπ) αλλά δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί παρά το γεγονός ότι οι Γάλλοι της τεχνικής βοήθειας έχουν ήδη εκπαιδεύσει περίπου 60 ελεγκτές.
  • Το σύστημα διαιτησίας φορολογικών υποθέσεων το οποίο θεσπίστηκε τον Μάρτιο του 2011 δεν έχει εφαρμοστεί. Αυτή τη στιγμή εκκρεμούν στα δικαστήρια 113.63 φορολογικές υποθέσεις (103.049 στο πρωτοδικείο, 9.328 στο εφετείο και 1.257 στο ελεγκτικό συνέδριο).πηγη.matrix24.gr