Πέμπτη 15 Ιουλίου 2010

Ερωτηματικά για τη θέση του Φορέα Διαχείρισης, σχετικά με τον θάνατο θαλάσσιας χελώνας.


Διαβάζω και δεν πολυπιστεύω αυτά που γράφει ανακοίνωση του Φορέα Διαχείρισης της λιμνοθάλασσας σχετικά με την ανεύρεση θανάσιμα τραυματισμένης χελώνας. Δηλαδή περιβαλλοντολόγοι και άνθρωποι με υποτίθεται οικολογικές ευαισθησίες δεν γίνεται να τα γράφουν αυτά…
Οι διορισμένοι από την Πολιτεία, την εγκαλούν μάλιστα για όσα δεν έχει κάνει για την ενεργοποίηση – συνεργασία με τους πολίτες.
Το χειρότερο όμως είναι αλλού: Ο Φορέας υποστηρίζει στην ουσία πως η χελώνα θανατώθηκε από ανθρώπους που το κάνουν επειδή δεν αποζημιώνονται από την Πολιτεία για τις ζημιές που τους προκαλούν χελώνες ή άλλα προστατευόμενα είδη.
Δηλαδή δεν ισχύει εδώ, ότι συμβαίνει με τους κτηνοτρόφους που αποζημιώνονται όταν ο λύκος τρώει τα πρόβατα, αφού οι ψαράδες δεν αποζημιώνονται για τις χελώνες ή τα δελφίνια που τους καταστρέφουν τα δίχτυα… Οικολογική συνείδηση να σου πετύχει.
Να υποθέσουμε δηλαδή ότι με τις αποζημιώσεις, σταμάτησαν να δολοφονούνται λύκοι ή ελάφια κι αγριόχοιροι, που στο κάτω κάτω χορταράκι τρώνε; Ουσιαστικά δικαιολογείται αυτός που σκότωσε την χελώνα στο εθνικό πάρκο, ή αυτός που πυροβολεί τα δελφίνια στον Αμβρακικό, επειδή η Πολιτεία δεν σκέφτεται την επιβίωσή του.
Ειναι όμως έτσι;
Διαβάστε την ανακοίνωση του Φορέα και σχολιάστε…

Εικόνες με τραυματισμένες ή νεκρές χελώνες, προκαλούν φυσικά αποτροπιασμό.
Πέρα όμως από την πρώτη αντίδραση που υπαγορεύει το θυμικό, υπάρχει δεύτερη σκέψη;
Ως πολίτες αναρωτηθήκαμε ποτέ μήπως η πλαστική σακούλα ή το ποτήρι και τόσα άλλα που πετάξαμε στη λιμνοθάλασσα ή σε ρέμα, κατέληξε στο στομάχι κάποιου ζώου; Μας απασχόλησε ποτέ ότι υπάρχουν τρόποι αντιμετώπισης της παρουσίας άγριας ζωής πέρα από τη θανατική καταδίκη
Η πολιτεία αναρωτήθηκε ποτέ πώς θα μπορέσει να συνεργαστεί με τους πολίτες για να προστατέψει οργανισμούς είτε της θάλασσας είτε της ξηράς;
Με αφορμή τη χτυπημένη χελώνα που άλλοτε είναι δελφίνι, άλλοτε είναι λύκος, τίθεται το ερώτημα. Το πλαίσιο προστασίας των ζώων καλύπτει ικανοποιητικά τις απώλειες ομάδων του πληθυσμού που πλήττονται από αυτά;
Η απάντηση είναι όχι. Ακόμα και για τα άγρια ζώα που προβλέπεται π.χ. αποζημίωση βοσκού λόγω απωλειών από επίθεση λύκου, οι διαδικασίες μάλλον αποθαρρύνουν τον ενδιαφερόμενο να κάνει χρήση του δικαιώματός του.
Στην αλιεία, παρότι υπάρχει πρόβλεψη, δεν έχει ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός αποζημίωσης για καταστροφές σε αλιευτικά εργαλεία από κήτη ή άλλους υδρόβιους οργανισμούς.
Πόσο αποτελεσματικό όμως μπορεί να είναι ένα μέτρο που αγνοεί την επιβίωση αυτού που υποτίθεται ότι πρέπει να σηκώσει το βάρος της προστασίας;





2 σχόλια:

  1. ποσο αποτιμουν τη ζωη μιας χελωνας και ενος δελφινιου οι κυριοι του Φορέα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Αστακός τελικώς θα «λειτουργεί» με LNG ή με LPG;

    Της Χρυσας Λιαγγου

    Σκεπτικισμός και ατονία έχουν διαδεχθεί τη δυναμική που εκφράστηκε από κυβερνητικής πλευράς προ τετραμήνου με την ανακοίνωση του ενδιαφέροντος του Εμιράτου του Κατάρ να επενδύσει στην Ελλάδα 3 δισ. ευρώ σε ένα ενεργειακό έργο-μαμούθ στη Ναυτιλιακή Βιομηχανική Ζώνη του Αστακού. Η είδηση, που είχε ανακοινωθεί από το γραφείο του υπουργού Επικρατείας κ. Χάρη Παμπούκη στις 7 Μαρτίου, συνέβαλε σημαντικά στην προσπάθεια αναστροφής του αντιαναπτυξιακού κλίματος στο εσωτερικό της χώρας, αλλά παράλληλα προκάλεσε και ορισμένα ερωτήματα σχετικά με το περιεχόμενό της.

    Η κυβερνητική ανακοίνωση αναφερόταν σε επένδυση μονάδας LNG και τερματικού σταθμού για τη μεταφορά LNG στο λιμάνι του Αστακού και μάλιστα εξαγωγικού χαρακτήρα, αφού τόσο η ενέργεια που θα παράγεται όσο και το αέριο που θα φτάνει εκεί θα μεταφέρονται μέσω δύο ακόμη έργων, ενός υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου κι ενός υποθαλάσσιου ηλεκτρικού καλωδίου, στην αγορά της Ιταλίας. Τα πρώτα ερωτήματα που διατυπώθηκαν συνδέονταν με τα κίνητρα του Κατάρ να επενδύσει στην Ελλάδα για να εξάγει σε μια άλλη αγορά και όχι να επενδύσει απευθείας στην ίδια, όπου μάλιστα διαθέτει ήδη τέρμιναλ LNG ανεβάζοντας σημαντικά το κόστος του έργου και μειώνοντας αντιστοίχως την απόδοσή του.
    Ο δε νομάρχης Αιτωλοακαρνανίας κ. Σώκος στην ομιλία του στο Νομαρχιακό Συμβούλιο που ενέκρινε το σχέδιο, απέφυγε επίσης επιμελώς να κατονομάσει το καύσιμο και αναφέρθηκε σε «LNG ή όπως άλλο οριζόμενο αέριο». Προς τι όμως αυτή η «αποστασιοποίηση»;

    Ασφαλής απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν έχει δοθεί ακόμα.

    Το Κατάρ ως χώρα παραγωγός διαθέτει μεγάλες ποσότητες LPG και αναζητεί τρόπους διάθεσής του. Το γεγονός αυτό εξηγεί και το ενδιαφέρον για την επένδυση της μονάδας στον Αστακό, ισχύος άνω των 1.000 MW. Για τις ανάγκες της μονάδας εκτιμάται ότι θα πραγματοποιούνται περί τα 50 δρομολόγια ετησίως ειδικών δεξαμενόπλοιων από το Κατάρ, που θα εκφορτώνουν σε ειδικές εγκαταστάσεις αποθήκευσης που θα γίνουν στον Αστακό. Το επενδυτικό ενδιαφέρον του Κατάρ, ενώ εμφανίσθηκε να διευρύνεται, εκτός του τέρμιναλ LNG, μέχρι και σε μονάδα παραγωγής άλγης, που θα αξιοποιεί το CO2 από την καύση του LPG, προς το παρόν φαίνεται να περιορίζεται μόνο στη μονάδα LPG. Aίτηση στις αρμόδιες αδειοδοτικές αρχές δεν έχει κατατεθεί για κανένα άλλο έργο, ενώ ο υπουργός Ενέργειας του Κατάρ Abdullah bin al Attiyah εμφανίζεται, σύμφωνα με δημοσίευμα στην ιστοσελίδα του Energy Intelligence που εξειδικεύεται σε θέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, να δηλώνει στις 23 Ιουνίου ότι η κρατική εταιρεία της χώρας του ενδιαφέρεται να αποκτήσει μερίδιο στη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο LPG που σχεδιάζεται στην Ελλάδα, όχι όμως να επενδύσει σε τέρμιναλ LNG.

    Το τοπίο κατά συνέπεια παραμένει ως προς αυτό το σημείο θολό. Από τις 20 Μαΐου που η ΡΑΕ σε χρόνο-ρεκόρ ενέκρινε την άδεια κατασκευής της μονάδας δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος. Η αρμόδια υπουργός ΠΕΚΑ, που από την αρχή κράτησε αποστάσεις από το έργο, ανέθεσε μελέτη στη ΔΕΠΑ για την επικινδυνότητα της μονάδας στην οποία θα στηριχθεί για την έκδοση της διυπουργικής απόφασης που απαιτείται για τη χρήση του καυσίμου στη ΝΑΒΙΠΕ Αστακού. Η μελέτη αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί περί τα τέλη Αυγούστου. Την αίτηση για άδεια δύο μονάδων ηλεκτροπαραγωγής συνολικής ισχύος 1.010 MW κατέθεσε η κοινοπραξία «Astakos Power Plan Concorctium». Το συνολικό κόστος της επένδυσης υπολογίζεται στα 800 εκατ. ευρώ και θα καλυφθεί σε ποσοστό 70% από δανεισμό. Με την κατάθεση της αίτησης, πάντως, επιβεβαιώθηκε ότι το καύσιμο είναι LPG και όχι LNG.

    Η θολούρα που επικρατεί γύρω από την επένδυση του Κατάρ ερμηνεύει και την κυβερνητική μεταστροφή από την αρχική ευφορία στον σκεπτικισμό. Περισσότερο φως στην υπόθεση ίσως ρίξει η αναμενόμενη μέσα στον Iούλιο επίσκεψη του κ. Αttiya στην Αθήνα, με αντικείμενο την πορεία της επένδυσης.

    kathimerini.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή