Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2014

Η Ιόνια Οδός κερδίζει το στοίχημα της κατασκευής

        
epi-ionia-aftokinitodromoiΑυτό είναι το μεγάλο μήνυμα που περνούν οι κοινοπραξίες Νέα Οδός και Κεντρική Οδός, μέσα από τα βίντεο που δημοσιεύθηκαν τις τελευταίες μέρες. Και η αλήθεια είναι πως τα έργα προχωρούν.
Παρά τις γκρίνιες, τις συνηθισμένες καθυστερήσεις που παρατηρούνται, τα 2 έργα που ξεκινήσαν ως οι «φτωχοί συγγενείς» των έργων στους αυτοκινητόδρομους, μέρα με τη μέρα ωριμάζουν και προχωρούν προς την ολοκλήρωση του στόχου.
Το βίντεο της Ιόνιας Οδού δείχνει πολύ καθαρά πόσο μεγάλο και σημαντικό είναι αυτό το έργο για τις τοπικές κοινωνίες αλλά και για όλη τη χώρα καθώς 48 ώρες μετά τη δημοσίευση του είχε περισσότερα από 30.000 χτυπήματα.
Στον Ε65 το αντικείμενο που είναι πολύ περιορισμένο (καθώς κατασκευάζεται το τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα μήκους 80χλμ) είναι ξεκάθαρα μία υπόθεση που αναμένεται να κερδηθεί. Ο χρόνος πιέζει αφάνταστα και όπως είπε άνθρωπος από την κοινοπραξία κατασκευής στο Ypodomes.com, «κάθε μέρα το άγχος ανεβαίνει καθώς οι πιέσεις για να τηρηθούν τα ασφικτικά χρονοδιαγράμματα είναι πραγματικά αφόρητες».
Τόσο η Ιόνια Οδός όσο και ο Ε65 αποτελούν δρόμους που μεταμορφώνουν κυριολεκτικά το τοπίο σε Δυτική Θεσσαλία, Δυτική Ελλάδα και Ήπειρο. Πρόκειται να φέρουν επανάσταση στις οδικές μετακινήσεις όχι μόνο χρονικά αλλά και ποιοτικά.
Σήμερα η απόσταση Ιωάννινα-Αθήνα μπορεί να διανυθεί σε περίπου 5 ώρες με πολύ ριψοκίνδυνη οδήγηση ενώ ο μέσος όρος ανεβάζει το νούμερο σε περίπου 6 ώρες. Αντίστοιχα η απόσταση Τρίκαλα-Αθήνα με ριψοκίνδυνη οδήγηση απαιτεί 3,5 ώρες και ο μέσος όρος είναι περίπου 5 ώρες.
Τα νούμερα αυτά θα πέσουν δραματικά μόνο και μόνο με τη λειτουργία των νέων αξόνων. Το Ιωάννινα-Αθήνα θα απαιτεί σαν μέσο όσο περίπου 4 ώρες ενώ το Τρίκαλα-Αθήνα (και με την προσθήκη του Λαμία-Ξυνιάδα) περίπου 3 ώρες.
Η διαφορά αυτή είναι και ευθέως ποιοτική καθώς τα παραπάνω νούμερα αφορούν ασφαλή οδήγηση σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, τηρώντας τα όρια ταχύτητας ενώ οι καιρικές συνθήκες θα «δαμάζονται» από τις υπηρεσίες που θα είναι υποχρεωμένος ο παραχωρησιούχος να παρέχει 24 ώρες το 24ωρο.
ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ
Ακόμα και τώρα, ακόμα και 6 μήνες μετά κανείς δεν θα μπορεί να πει με σιγουριά ότι η Ιόνια Οδός και το τμήμα του Ε65 θα ολοκληρωθεί on time στα τέλη του 2015 όπως απαιτεί η νέα σύμβαση. Ένα από τα πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία της νέας σύμβασης που είναι καταλυτικός παράγοντας για την ολοκλήρωση των έργων είναι το ΕΣΠΑ 2007-2013.
Η χρηματοδότηση που τραβούν αυτή τη στιγμή και τα 2 έργα θα στερέψει στις 31-12-2015. Όχι από κάποιο καπρίτσιο της σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Κράτους και των παραχωρησιούχων αλλά γιατί κλείνει και επίσημα η χρηματοδότηση του σε όλη την Επικράτεια και για όλα τα έργα.
Πάρα ταύτα, ακόμα δεν έχει κλειδώσει η ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού και του Ε65 (στο τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα). Στην Ιόνια Οδό το βόρειο άκρο παραμένει πιο ανώριμο από το νότιο (με κεντρικό σημείο του άξονα την Αμφιλοχία) ενώ η σήραγγα της Κλόκοβας αναμένεται με τα πιο αισιόδοξα σενάρια να λειτουργήσει τέλη τ0υ 2016 αρχές του 2017.
Στον Ε65 δεν υπάρχουν μεγάλα τεχνικά και θεωρητικά με την πρόοδο να οδεύει προς τα μέσα της κατασκευής (άνω του 40% σήμερα) ωστόσο προβλήματα εξακολουθούν να υπάρχουν).
Το ενδιαφέρον στρέφεται όπως και να έχει στις κατασκευάστριες εταιρείες που θα πρέπει να αποδείξουν ότι το χρήμα (του ΕΣΠΑ) είναι το κίνητρο για να ολοκληρωθούν τόσο η Ιόνια όσο και το Ξυνιάδα-Τρίκαλα του Ε65 σε 13 μήνες από σήμερα.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου